Služky a služebné to nemívaly v životě jednoduché, rozhodně ne tehdy, pokud povily nemanželského potomka. Řešívaly to, jak nejlépe mohly - někdy putoval nechtěný potomek k rodině na vesnici, jindy do sirotčince, někdy sáhly k usmrcení dítěte.
Právě poslední případ zaznamenává velkobítešská matrika z roku 1891 - z doby poměrně pozdní, ve které nedocházelo k tolika případům usmrcení novorozence jako v hlubší minulosti, kdy je úmrtnost nemanželských dětí až nápadně vysoká.

V matrice narozených se 1. ledna 1891 píše o neblahém zločinu, jehož obětí bylo "děvče sešlé smrtí násilnou (udušením) bez křtu svatého". Jeho matkou (a zároveň vražedkyní) byla služka Marie Kafoňková, dcera Václava a Marie Kafoňkových z Pucova na Třebíčsku.
Záznam v matrice zemřelých pak uvádí v podstatě stejné informace. Dozvíme se navíc to, že ve fondu farního úřadu existuje minimálně jeden dokument k tomuto úmrtí a že dítě pohřbil bítešský hrobař.

To bylo u nekřtěných dětí běžnou praxí, jak ostatně můžeme vidět přímo v matrice zemřelých na dvoustraně, kde je zapsáno i úmrtí Mariina dítěte - 4. března bylo pohřbeno mrtvě narozené nemanželské dítě Marie Janovské, svobodné služky z Velké Bíteše, kde je jako příčina uveden "abortus (potrat) následkem pádu".

Je samozřejmě otázkou, zda šlo o pád náhodný, nebo cílený - bohužel u svobodné matky se mohlo jednat o oba případy.
Co asi Marii Kafoňkovou vedlo k tomu, že své dítě zabila? Poporodní psychóza? Zoufalství z toho, že se otec dítěte rozhodl k němu nepřihlásit? Neschopnost se o dítě postarat?
Dnes se můžeme jen dohadovat. Snad by něco prozradily trestní spisy od okresního soudu, kde byl tento čin souzen. Možná se tu jednoho dne objeví vysvětlení, založené na výpovědi matky. Z těchto spisů snad bude možné také vyčíst informace o trestu pro matku, který jistě následoval...