Chci publikovat
Chci publikovat

Zahájení provozu tramvajové tratě v Liberci

25. 8. 2025

25. srpna roku 1897 byl slavnostně zahájen provoz elektrické tramvaje v Liberci, čímž se město zařadilo mezi nejmodernější v tehdejším Česku, protože jediná další tramvajová trať byla tehdy provozována v Praze. Výstavba trati začala jen o tři měsíce dříve, v květnu, a byla dokončena v neuvěřitelně krátké době. První úsek spojil vlakové nádraží se Soukenným a Benešovým náměstím a poté pokračoval k Městskému lesíku, tedy k dnešní zoologické zahradě. Už od samého začátku se v Liberci jezdilo na pravé straně, což bylo ve střední Evropě velkou raritou.

Nový dopravní prostředek si okamžitě získal oblibu – už v roce 1898 tramvaje přepravily kolem 800 tisíc cestujících. Rozvoj pokračoval rychle: vznikaly nové tratě do Rochlice, Růžodolu i Hanychova. Zajímavostí je i speciální trať vybudovaná na podzim roku 1906 při příležitosti Německo-české výstavy. Ta sloužila k přepravě návštěvníků, ale krátce po skončení výstavy byla znovu demontována.

Zdroj: Československý dopravák, www. cs-dopravak.cz

Tramvaje v Liberci vydržely i přes těžká období první světové války, kdy vozy kromě běžných cestujících přepravovaly také raněné vojáky a do služby nastoupily poprvé i ženy jako průvodčí, protože mnoho mužů bylo na frontě. Tradice městské tramvajové dopravy se ale nikdy nepřerušila – a Liberec zůstává jedním z mála českých měst, kde tramvaje dodnes tvoří důležitou část každodenní dopravy.

-m-